Kratka pravila za čitanje duhovne literature

Čitanje duhovne literature predstavlja (često potcenjeni) duhovni podvig. Kao i svaki drugi podvig, on donosi ploda samo kada je praćen rasuđivanjem. Pravila koja možete pročitati u nastavku vam mogu pomoći da sistematizujete ovaj važan deo svog crkvenog života (sinonim za duhovni život jer bez Crkve nema ni duhovnosti).

  1. Čitanje Svetog Pisma nemojte početi od početka, već od Novog Zaveta. Nakon sistematskog izučavanja Novog Zaveta, pređite na Stari Zavet.
  2. Počnite i završite čitanje sa molitvom.
  3. Zdravi ljudi ne treba da čitaju Bibliju ležeći, nju treba čitati sa poštovanjem i bez žurbe.
  4. Sveto Pismo nije obična knjiga koja se jednom pročita, ono se čita svakodnevno. Hristos je govorio: „Istražujete Pisma“ (Jn. 5:39), zato, zajedno sa pobožnim čitanjem, Sveto Pismo se izučava.
  5. Izučavanje Biblije se zasniva na temelju tumačenja svetih Otaca.
  6. Tumačenja Svetog Pisma koja su zasnovana na protestantskim predanjima i sopstvenim fantazijama, najbolje je izbegavati. Njihovi autori ne moraju biti samo protestanti, već i pravoslavni autori. Obično se oni prikladno, ali i neprikladno pozivaju na „savremene naučnike“, „poslednja otkrića“, želeći da impresioniraju slušaoce originalnošću materijala koji predaju.
  7. Važna vrlina je rasuđivanje. Neophodno je umeće da se pravilno i celovito sagleda pročitano. Uvek je lakše prihvatiti neku krajnost.
  8. Korisno je zapisivati stihove koji posebno dotaknu srce i učiti napamet neke od njih.
  9. Čitanje Svetog Pisma i svetootačke literature predstavlja trud. Kao i svaki drugi, on ne može uvek biti samo lak i prijatan. Ponekada je potrebno prinuditi sebe, pamteći da i neprijatelj ljudskog spasenja može da se protivi ovakvom čitanju: na primer, da navodi dosadu, umor, otežalost.
  10. Bolje je počinjati čitanje duhovne literature sa delima koja su jednostavnija, „delatna“, a onda postepeno ushoditi do uzvišenijih. Neki ljudi čitaju mnogo, ali bez ploda. Zašto? Zato što biraju knjige koje im ne priliče. Na primer, ljudi koji su tek ušli u Crkvu često streme da se što pre upoznaju sa takvim uzvišenim knjigama kao što su dela svetog Isaaka Sirina, Simeona Novog Bogoslova, Makarija Egipatskog. A dešava se i obrnuto, kada ljudi koji su napravili određeni napredak u molitvi, čitaju samo najjednostavnija žitija, brošure i često gube ono što su stekli. Važno je čitati knjige koje odgovaraju duhovnom uzrastu čitaoca.
  11. Neophodno je da čitanje duhovnih knjiga bude pažljivo, najbolje po dva, nekada čak i tri puta, odvajajući svakodnevno određeno vreme za to.
  12. Ne treba čitati nekoliko knjiga istovremeno. Bolje je uzeto jednu i nju pažljivo pročitati.
  13. Potrebno je imati oprezan odnos prema delima savremenih zapadnih autora od kojih su mnogi zaraženi idejama tolerantnosti i liberalizma. Ima smisla da se obrati pažnja i na izdavačke kuće jer se neke od njih fokusiraju upravo na prevode takvih dela.
  14. Najbolje je učiti se praksi od praktičara, ili od pisaca koji sistematizuju iskustvo podvižnika.
  15.  Razmatrajući citate, rukovodite se principom: ko je, kada, kome i kojim povodom nešto rekao. Na tu temu postoji odličan tekst: „TREBA LI UBIJATI KRTICE, ILI KAKO NE ISPASTI BUDALA PRILIKOM ČITANJA SAVREMENE PRAVOSLAVNE LITERATURE“.

 

https://azbyka.ru/otechnik/chto-chitat-khristianinu/pravila-chtenija-duhovnoj-literatury/

 

 

BIBLIJSKE BESEDE - PRIJAVITE SE!

Leave a Comment

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

*