Зашто је Мојсеј скидао обућу на Синају?

А Бог рече: Не иди овамо. Изуј обућу своју с ногу својих, јер је мјесто гдје стојиш света земља“. (2 Мојс. 3:5) Прочитајте светоотачко објашњење тајанствене заповести коју је Господ дао Мојсеју код Несагориве купине. Шта је она значила?

Свети Амвросије Милански: „Зато је речено Мојсеју: изуј обућу са нову својих (2 Мојс. 3:5) да не би помислили да је Женик Цркве онај ко је био изабран за вођу народа. Зато је изуо своју обућу Исус Навин (Ис. Нав. 5:15), да би сачувао благодат толико великог дара за Онога Ко треба да дође. Зато Јован говори: „Ја нисам достојан одријешити ремена на обући Његовој“ (Јн. 1:27; Мк. 1:7; Лк. 3:16), зато он исти и говори: „Ко има невјесту женик је, а пријатељ жеников стоји и слуша га, и радошћу се радује“ (Јн. 3:29), то јест, Он је јединствени Муж Цркве, Он је очекивање народа; и пророци су скидали своју обућу предлажући Му савез брачне благодати“.[1]

Свети Григорије Палама: „Које беху прве речи Божије Мојсеју пошто је овај побегао из Египта и узашао на гору? „Изуј обућу своју са ногу својих“ (2. Мојс. 3; 5). Овде се открива (друга) тајна Крста, која природно проистиче из прве. „Из Египта си побегао“, говори (Мојсеју) Бог, „одбацио си служење фараону и презрео почаст да се назовеш „сином кћери фараонове“ и, колико је од тебе зависило, окончао си са светом злог робовања и напустио га, али сада би требало да томе придружиш и самога себе.“ Шта значи то: „Изуј обућу своју са ногу својих“? То значи: „скини кожне хаљине“ у које си се обукао и посредством којих дејствује грех, јер те оне одвајају од свете земље. Према томе, рећи: Изуј обућу своју са ногу својих, исто је што и рећи: немој више живети по телу и у греху, већ нека буде укинут и умртвљен богопротивни живот, и телесно умовање, и закон греха у удима који се противи закону духа и поробљује (човека) законом греха. Нека закон греха више не го-сподари и нека не дејствује, будући умртвљен силом боговиђења. Зар то није Крст? Јер Крст, опет сагласно божанственоме Павлу, јесте: „А који су Христови распеше тело са страстима и жељама (Гал, 5; 24)“[2].

Свети Григорије Богослов: „Сваки који намерава да ступи у свету земљу и да носи на себи печат Божји, нека изује обућу са ногу својих, као Мојсеј на гори светој, да не би унео било шта мртвено што би се могло испречити између Бога и човека[3].

[1] http://bible.optina.ru/old:gen:49:10

[2] https://svetosavlje.org/gospode-prosveti-tamu-moju-sabrane-besede/12/

[3] https://svetosavlje.org/sabrane-besede-2/47/

Ако желите да се дубље упознате са својом вером, са Светим Писмом, прикључите се библијским беседама.

БИБЛИЈСКЕ БЕСЕДЕ - ПРИЈАВИТЕ СЕ!

Оставите коментар

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

*