Како објаснити различито сведочење Јеванђелиста о призиву Апостола? Када и колико пута их је Господ звао?

Прочитајте одличан одговор светог Николаја Жичког у објашњењу различитог описа призивања апостола од стране Господа Исуса. Како то да апостол Лука описује на један начин, а Матеј и Марко описују на другачији начин у својим Јеванђељима? О чему се ту ради? Придружите се нашим библијским беседама!

 

А идући покрај мора Галилејског видје два брата. Симона, званога Петар, и Андреја, брата његова, гдје бацају мрежу у море, јер бијаху рибари. И рече им: Хајдете за мном и учинићу вас ловцима људи. (Мт. 4:18)

 

„… Када се чита у Јеванђељима о овом догађају позивања апостола постоји одређена дилема, јер Јеванђелисти другачије описују догађај. Код апостола Луке у Јеванђељу, у петој глави, пре призива апостола се помиње и чудесни улов рибе и чувене речи апостола Петра: „А кад видје Симон Петар, припаде кољенима Исусовим говорећи: Изиђи од мене, Господе, јер сам човјек грјешан“ (Лк. 5:8). Дакле, ако се прочитају описи догађаја из Јеванђеља по Луки у 5. глави и Јеванђеља по Матеју у 4. глави може да се стекне другачији утисак. Код Луке можемо да видимо да су они одмах након чудесног улова рибе оставили све и пошли за Исусом, а код Матеја и Марка видимо да су они призвани од стране Господа док су били у својим лађама и крпили мреже. Објашњење лежи у томе да се не ради о два различита догађаја, већ да је апостол Лука једноставно био детаљнији у опису, а да апостоли Матеј и Марко сву пажњу обраћају на опис саме чињенице призвања апостола без детаљног описа околности које су томе претходиле. Још је важно да се каже да ако пажљиво читамо Јеванђеља видимо да су постојала два временски различита призивања апостола од стране Господа. Апостоли Матеј, Марко и Лука у својим синоптичким Јеванђељима описују друго призивање, а Јеванђелиста Јован описује прво призвање, након сведочења Јована Крститеља о Господу.

Ево како то јако лепо и потпуно јасно објашњава свети владика Николај Охридски: „Јеванђелист Јован пише, да се Андреја први придружио Господу, и то још у Јудеји. Андреја је био пре тога ученик Јована Крститеља, па кад је Јован указао на Христа као на већег од себе, тада се Андреја одвојио од свог првог учитеља и пошао за Христом. Одмах затим Андреја нађе свога брата Симона и рече му: ми нађосмо Месију, који значи Христос; и доведе га к Исусу. Још тада је Симон био назван од Христа Петром, или каменом,тврдим каменом вере (Јов. 1, 35-42). Не стоји ли сада у противности ово што јеванђелист Јован пише са оним што јеванђелист Матеј прича у данашњем јеванђељу, наиме, као да је Христос призвао ова два брата тек на мору Галилејском? Према Јовановом јеванђељу најпре је Андреја пошао за Христом а потом Петар, док према Матејевом јеванђељу изгледа, да их је Христос истовремено нашао и позвао, при чему се Петар спомиње пре Андреје. Није ли ово очигледна противречност? Не; ни најмање. Очигледно је међутим, како и Свети Јован Златоуст ово објашњава, да се ту описују два различита догађаја; један, који се десио у Јудеји, у време слободе Крститељеве, и други доцније, у Галилеји, у оно време, када је Крститељ био бачен у тамницу и када се Господ Исус настанио у Капернауму, на обали мора Галилејског. Јован описује ранији сусрет Христа са Петром и Андрејом, а Матеј познији. Ово је јасно из тога, што се код Матеја говори о Симону названом Петру, што значи, да је Симон раније био од Господа назван Петром. Тај ранији, и први сусрет Петра са Христом десио се у Јудеји онда када је Андреја привео свога брата ка Христу. Тај први сусрет Јован описује овим речима. И доведе га (Андреја) ка Исусу. А Исус погледавши на њ рече: ти си Симон, син Јонин; ти ћеш се звати Петар, што значи стена. Знајући за ово јеванђелист Матеј описује сада један понован сусрет синова Јониних са Господом, због чега и вели: Симона названога Петра. Петра пак спомиње пре Андреја због тога, што је Петар по темпераменту био живљи од свога брата и од почетка се јаче истакао од овога. Да су Јован и Матеј описали два различита догађаја а не један исти, јасно је свакоме, ко прочита оба та јеванђеља. Док Матеј описује одлучно позивање Петра и Андреја на апостолску службу – хајдете за мном – дотле Јован описује више један сусрет и упознавање ове браће са Христом поводом Претечиних речи: гле, јагње Божје! Јасно је, да су се после овог сусрета они растали са Христом и, другим путем, или у друго време, отишли у Галилеју, где их је Господ поново нашао на њиховом рибарском послу“. Дакле, из овог објашњења видимо да су након другог призивања, апостоли почели већ нераздвојно да прате Господа…“

 

Ако вам се допада ово што сте прочитали, позивамо вас да нам се прикључите! Ако желите да се дубље упознате са својом вером, са Светим Писмом уз помоћ светоотачким тумачења, прикључите се библијским беседама.

 

БИБЛИЈСКЕ БЕСЕДЕ - ПРИЈАВИТЕ СЕ!

Оставите коментар

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

*